Artikel “NieuwsVanHier”(Hillegom) d.d.28-10-2013

HILLEGOM – Het Hillegomse mannenkoor Cantiflora verzorgde vrijdag samen met The Moclas Singers uit Huizen een concert in de aula van het Fioretticollege in Hillegom.
Vorig jaar december zong mannenkoor Cantiflora in de Oosterlichtkerk in Huizen als gast van The Moclas Singers. Afgelopen vrijdagavond vond in de aula van het Fioretti College het tegenbezoek plaats van het gemengde koor uit Het Gooi. Beide vocale groepen staand onder leiding van dirigent Frederic Voorn.

Speciaal aan dit door ongeveer 200 toeschouwers bezochte concert was het optreden van de talentvolle Hillegomse harpiste Simone Langeveld. Haar virtuoos spel in composities van Tsjaikowski en Piazolla oogstte stille bewondering van een ademloos luisterend publiek dat nadat de laatste tonen hadden geklonken uitbarstte in een daverend applaus. Ook de optredens van beide koren vielen in de smaak, al viel het oplettende toehoorders wel op dat de gastheren van Cantiflora die de avond openden, qua zuiverheid en interactie tussen de stemsoorten nogal aarzelend uit de startblokken kwamen. De balans in de uit 5 liederen bestaande opening (o.a. van Mendelssohn) liet zo nu en dan behoorlijk te wensen over.

The Moclas Singers deden het in hun daaropvolgende bijdrage aanmerkelijk beter. Het licht klassiek en moderne repertoire (Paul Simon) met een flinke scheut jazz en swing (Cy Coleman), tempo- en timbrewisselingen vergde zo nu en dan het uiterste van het Huizense koor, maar werd desondanks vlot afgewerkt.

In het tweede bedrijf revancheerde Cantiflora zich ten opzichte van het begin met goede vertolkingen van werkjes van Kodaly, Mendelssohn en Werner. The Moclas Singers deden daar niet voor onder met ‘Vier redeloze (lees ondeugende) zangen’ van Albert de Klerk. Tot slot traden beide koren nog gezamenlijk op en hoorde het publiek bekende melodietjes als ‘Morning has broken’ en ‘What a wonderful world’.

Al met al een afwisselende muzikale avond met twee koren die hun uiterste best deden om een goede prestatie te leveren, maar daarbij gehinderd werden door de akoestisch technische problemen die het zingen in een zaal met een (te) laag plafond nadelig beïnvloeden. De aula van het Fioretticollege is geen ideale concertzaal. De na afloop gemaakte opmerking “Geef mij de Maartenskerk maar” van een Cantiflorazanger was wat dat betreft veelzeggend.